Kto pyta – nie błądzi, czyli słów kilka o roli zadawania pytań w języku obcym

To stare przysłowie uczy nas, iż korzystanie z doświadczenia i mądrości innych ludzi może nam pomóc w uniknięciu popełnienia pewnych błędów, które mogą być złe w skutkach. Dobrze postawione pytanie motywuje nas do odnalezienia prawidłowej odpowiedzi. Już w starożytności ludzie odkrywali prawdę o świecie i człowieku właśnie dzięki pytaniom. Ponadto to przecież pytania, wraz ze zdaniami twierdzącymi lub przeczącymi, budują całą rozmowę – i to niezależnie od języka, w jakim jest prowadzona. Pomimo tak ważnej roli, jaką pełnią pytania, w nauce języka obcego ten aspekt mowy jest dość często pomijany. A zadanie prawidłowego pytania w języku obcym to także sztuka, którą należy odpowiednio opanować.

Budowanie pytań na zajęciach z języka obcego

Ćwiczenia dyskusyjne na dany temat prowadzone w trakcie zajęć z języka obcego są najczęściej inicjowane przez nauczyciela, który przez zadawanie określonych pytań może sterować rozmową w wybranym kierunku i kontrolować cały jej przebieg. O ile odpowiadanie na zadawane przez nauczyciela pytania nie sprawiają większych trudności uczniom, znacznie gorzej jest z samym zadawaniem pytań w trakcie dyskusji prowadzonej przez uczniów między sobą. To właśnie wtedy widoczne są ogromne braki w umiejętnościach tworzenia pytań przez osoby uczące się języka obcego. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, rozmowa nie polega wyłącznie na odpowiadaniu na postawione pytania. Istnieje szereg ćwiczeń, które w łatwy i przyjemny sposób pomogą wykształcić w uczniach umiejętność odpowiedniego zadawania pytań:

  • Łańcuch pytań – przebiegiem przypomina zabawę w głuchy telefon. Nauczyciel zadaje pytanie uczniowi w pierwszej ławce, ten zaś, po udzieleniu odpowiedzi zadaje to samo pytanie następnemu uczniowi dodając jeszcze jedno, ale już inne pytanie. Ćwiczenie kończy się w momencie dotarcia do ostatniego ucznia.
  • Kim jestem? – nauczyciel wybiera jednego z uczniów i przykleja mu kartkę na czoło z napisem lub obrazkiem przedstawiającym jakąś postać (z bajki, książki, filmu, itp.). Zadaniem ucznia jest odgadnięcie, kim jest, zadając reszcie klasy pytania. Pozostali uczniowie mogą odpowiadać wyłącznie „tak” lub „nie”.
  • Kółko i krzyżyk – nauczyciel rysuje tabelę na tablicy o wymiarach 3 na 3 i wpisuje po jednym z poznanych przez uczniów wyrażeń pytających (What? Where? Why? How much? itp.). Następnie dzieli klasę na dwie drużyny. Zadaniem drużyn jest wybór kwadratu w którym chcieliby postawić swój symbol (kółko lub krzyżyk), a następnie zadanie prawidłowego pytania z zawartym w wybranym kwadracie słowem. Wygrywa ta drużyna, która zdoła postawić swój symbol w trzech sąsiadujących ze sobą kwadratach.

Direct Method, czyli nauczanie języków obcych metodą bezpośrednią

Podstawowe założenia Direct Method mają ponad 100 lat, jednak dopiero w ostatnich latach metoda ta znacznie ewoluowała i wpisała się na stałe jako jeden ze sposobów nauczania języków obcych. Głównym celem tej wyjątkowej metody jest nauczanie umiejętności komunikacji w języku obcym. Kładzie ona ogromny nacisk na praktykę i pracę ustną. Nauka metodą bezpośrednią to aż 80% czasu zajęć przeznaczonego właśnie na rozmowę z lektorem, która polega na kontrolowanym dialogu, w którym to lektor zadaje pytania, posługując się wcześniej wprowadzonym słownictwem czy zagadnieniami gramatycznymi. Metoda ta na późniejszym etapie nauki doskonale kształci umiejętność odpowiednio zadawanych pytań, angażując ucznia w przebieg rozmowy. Samodzielne formułowanie i stawianie pytań dowodzą nie tylko umiejętności logicznego myślenia, ale także rozumienia języka, w którym pytania te zadajemy.

Źródło: 3WAY – Kursy językowe dla firm

Wpisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Strona korzysta z plików cookies, aby lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Dowiedz się więcej.
Akceptuję
x