Nauka języka obcego w dorosłym wieku

Nauka języka

Jak wiadomo, najlepszym czasem na naukę języka obcego jest wiek do 30 roku życia, a najłatwiej przyswajają obcy akcent dzieci do lat 12. Te ograniczenia jednak nie powinny zniechęcać osób starszych do nauki, gdyż mają one przewagę nad młodymi w innych aspektach, takich jak np. siła motywacji i doświadczenie w nauce.

Często jest tak, że dziecko jest zmuszane do nauki jakiegoś języka, a zły sposób nauczania nie przynosi żadnych rezultatów, gdy tymczasem silnie zmotywowany dorosły znajduje szybko odpowiednią dla siebie metodę nauki i osiąga w krótkim czasie doskonałe efekty. Dzieckiem trzeba właściwie pokierować, aby potrafiło przyswoić wiedzę, osoba dorosła zna już swoje możliwości i jest w stanie szybciej znaleźć właściwy sposób nauki. Można np. zauważyć, że osoby dorosłe nie lubią uczyć się wyłącznie z jednego podręcznika, gdyż teksty w nich zawarte są często niepraktyczne i niepotrzebne w codziennym życiu. Dlatego tacy uczniowie chętniej sięgają po artykuły z zagranicznych gazet czy portali internetowych, lubią oglądać filmy i seriale w telewizji, a także odgrywać różne scenki.

Nauka języka obcego a przede wszystkim jego gramatyki dla osób dorosłych powinna opierać się w głównej mierze na licznych przykładach i ćwiczeniach praktycznych oraz intuicyjnym stosowaniu danych konstrukcji. Zwłaszcza, że niektóre osoby dorosłe nie pamiętają terminologii i zasad gramatycznych z języka polskiego, co często utrudnia tłumaczenie teoretycznych zagadnień.

Typowe dla nauczania w szkołach, zadawanie uczniom listy słówek do zapamiętania nie sprawdza się w przypadku osób dorosłych. Wkuwanie na pamięć będzie dla nich nużące i demotywujące. Dorosła osoba musi kojarzyć słowa w danym kontekście, dlatego ich nauka opierać się powinna na tekstach, dialogu, obrazie itp. Dorosły uczeń wymaga również więcej różnorakich bodźców, w formie ćwiczeń, testów, dźwięków i obrazów. Częstym błędem popełnianym przez nauczycieli osób dorosłych jest stosowanie testów wyborów lub ćwiczeń przeznaczonych dla uczniów przygotowujących się do egzaminów np. maturalnych. Osoba dorosła potrzebuje języka zazwyczaj w życiu codziennym lub zawodowym. Ich umiejętności językowe nie muszą obejmować zawiłych i rzadko używanych niuansów gramatycznych, literackich zwrotów, czy przysłów, które często właśnie w testach występują.

Kluczem do sukcesu w nauce języka obcego osoby dorosłej jest więc nauczyciel, który będzie potrafił nie tylko szybko rozpoznać zdolności i przyzwyczajenia poznawcze dorosłego ucznia, ale i praktycznie je wykorzystać stosując odpowiednie metody nauki.

Wpisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Strona korzysta z plików cookies, aby lepiej spełniać Państwa oczekiwania. Dowiedz się więcej.
Akceptuję
x